Because the woman is always right!

10 juni 2016 - Banff National Park, Canada

Het is nu al een top dag! Vanmorgen even lekker langer in bed blijven liggen. De vermoeidheid begint namelijk ook beetje parten te spelen. Om 9 uur gingen we uit bed. Even gezellig met Jac en Daan gefacetimed! Was top Lieverds. Daarna ook nog even met Egbert op facetime en Gre op de achtergrond via de telefoon te horen. Leuk zo! Rond half 12 gingen we op pad. Het weer is vandaag echt k*t. Het regent al de hele dag. Ookal zagen we dat het weer niet zou opknappen besloten we toch maar te gaan rijden. We reden nogmaals de Bow Valley Parkway. Gistermiddag hebben we deze ookal gereden, het zou namelijk een weg zijn waar ook veel wildlife te vinden is. Gisteren was het een 24km lange weg zonder wildlife. Vandaag dus voor de herkansing. Het begon erg deprimerend. Zouden de beren, wolven en herten soms niet van regen houden? Langs de weg loopt een treinrails. Gisteren spraken we twee rangers, die vertelde dat er juist veel beren rondom de rails lopen. Goed in de gaten houden dus. Tussen de rijbaan en het rails zit  wel een stuk bebossing, maar tussen de bomen door zag je het nogwel redelijk. Af en toe nader je een open stuk waar het rails volledig kon zien. Na een klein half uurtje rijden ging Giel maar even bij een uitzichtpunt kijken. Vanuit dit punt zag je goed het rails, helaas zonder beren. Hup snel weer terug, want het regende nog steeds. In de verte zagen we een pickup stil staan. We besloten achter ze te gaan staan, nog voordat we stil stonden sprong de bestuurder eruit en wees richting het rails. "a bear!" Wij zoeken en ja hoor een beer!! Maar geen zwarte maar een GIGA GRIZZLY!! Woow we konden ons geluk niet op. Prachtig, hij liep over het rails. We konden hem goed zien en fotograferen. Grizzly's en zwarte beren zijn totaal verschillend. De Grizzly is vaak veel groter, bruin van kleur en heeft een grote bult in zijn nek. Maar is ook veel gevaarlijker! Daar leek onze buurman weinig om te geven. Deze man, een Canadees van rond de 65, was zoooo enthousiast. Hij stond namelijk erg dichtbij. De beer had een stevig tempo. En de regen? Dat interesseerde hem duidelijk niks. We zaten allebei te juichen in de auto, we konden het amper geloven. De man stapte weer in zijn auto en schreeuwde dat we gauw verder moesten rijden naar het volgende open veld. Daar stonden we dan hoor. Met zijn vieren te wachten tot de beer weer langs zou lopen. Meerdere auto's stopte achter ons. Omdat er op dat moment niet veel te zien viel besloten er ook veel weer door te rijden. Na een aantal minuten werd het toch wel een beetje een chaos achter ons. Een echte " traffic jam" ontstond. We raakte aan de praat met de Canadees, die zelf ook op vakantie was met zijn Columbiaanse vrouw. Hij gaf duidelijk niet veel om de regen, want hij stond heel relax buiten de auto te kletsen met ons. Af en toe liep hij even naar het rails om te zien of de beer al onderweg was. Op dat moment kwam de parkranger eraan. Hij stapte uit zijn auto en liep naar ons toe. Hij vroeg aan me wat we aan het bekijken waren. Ik dacht tactisch te antwoorden met " we're just looking to the railway". Maar de Canadees riep vervolgens "there's a grizzly bear"! Sssssst.. Dacht ik. Straks stuurt hij ons weg. Hij begon te praten tegen ons dat we de beer met rust moesten laten en dat we van het rail af moesten blijven. Seriously? Ik was niet van plan om er nu heen te lopen hoor. Ik kijk wel uit. De ranger zou wel even een kijkje nemen. Met zijn hand op de beer spray liep hij die kant op. Hij zag niks. De beer zou volgens hem al een andere route hebben genomen. Ik liet hem nog even de fotos zien, hopend dat hij wat meer over het beest kon melden. Het is een mannetje! We vroegen hoe hij dat zo kon zien. Aan de chip, die in zijn linker oor zit. Wanneer de chip rechts zit, is het een vrouwtje. Als ezelsbruggetje zei hij: "because the woman is always right". Hahaha hillarisch. De Grizzly's zijn dus gechipt, hiermee kunnnen ze ze volgen. De ranger vertrok. Wij bleven toch nog even wachten, want wie weet kwam hij toch nog even langs. Het wachten werd beloond, daar was hij weer!! Dit keer stond Giel voor de auto, om een filmpje te maken. Ik verzocht hem wel even een paar stappen naar achteren te doen. De Canadees had hier mooi maling aan, zonder enige angst liep hij richting het gigantische beest om hem nog beter te kunnen zien. Giel en ik moesten wel enorm lachen om deze man achteraf, wat een baas. Snel stapte we weer in de auto's. We reden een heel stuk verder richting een hoog uitzichtpunt. We hadden toch geen haast. We hadden niet veel meer op de planning staan voor vandaag. In de regen een trail te gaan lopen was nou niet bepaald ons idee. Het was overigens ook maar 9 graden. Helaas zagen we de beer niet meer langskomen. Totdat Giel opeens uit de auto stapte en naar beneden keek. Hij zag namelijk wat lopen in de verte. Het was een coyote. Wat een mazzel zeg! En daar kwam de parkranger weer bij toeval langs rijden. Hij zal wel gedacht hebben "zijn die gekken nou nog steeds aan het zoeken" hahaha ja zeker! Het was inmiddels 3uur en we begonnen toch wel wat honger te krijgen. We reden terug naar Banff om even een broodje te halen bij de supermarkt, wat overigens heerlijke hotwings zijn geworden. Straks gaan we lekker kaasfonduen! Heerlijk met dit winterweer. Onze dag is een dag om nooit meer te vergeten geworden!

1. Hanneke:
    11 juni 2016
    Yeah!!! De Grizzly!! En wat een prachtig mooi beest zeg.. Super goed. Én een coyote, wat een geluk op 1 dag. Heerlijke avonturen weer, om nooit meer te vergeten :)
    Die meren en bergen zijn ook prachtig zeg, zie wel vergelijk met Noorwegen als je nog eens zoiets wat dichterbij wilt zien...
    Kaasfondue is ook niet verkeerd en ook geen vlees toch haha
    Geniet nog van de trip! Liefs uit Nederland!
  2. Danielle:
    12 juni 2016
    Wauw eindelijk de grizzly. Wachten wordt altijd beloond Xxx
  3. Elfriede:
    13 juni 2016
    Woehoeee wat gaaf dat jullie hem hebben gezien zeg!! Ik had je verslag al gelezen gister. In totaal 3 keer deze weg gereden met extra oog op de treinrails maar helaas pindakaas voor ons dit keer. Alleen een elk en wolf of coyote vanuit de verte gezien. Ze zoeken naar graan trouwens op de railway. Volgens visitor centre is er hier maar 1 Grizzly nummer 122 hij domineert het hele gebied en heeft in 2 weken zowel een moose als een zwarte beer gedood. Hij valt geen mensen aan en eet ook geen afval (door zijn moeder goed opgevoed volgens de local). Maar dat jullie hem hebben gezien is echt een grote uitzondering schijnt ;).

Gr. Elfriede
  4. Quita:
    13 juni 2016
    Wat jammer dat jullie hem niet gezien hebben. Wij beseffen ook zeker dat we echt geluk hebben gehad! Maar een wolf of coyote is ook zeker prachtig om te zien. Het schijnt dat er maar 75 wolven in alle national parken van BC en Alberta zijn. Dus als jullie een wolf hebben gezien dan is dat ook zkr een hele speciale. Geniet nog van jullie vakantie. Hoelang hebben jullie nog?
  5. Elfriede:
    13 juni 2016
    Ik lees het net in je verslag, dan waren we inderdaad erg lucky om die te zien. En vanmorgen zelfs nr. 2. Wij zijn naar Calgary gereden vliegen morgen naar Toronto om de Niagra Falls te bezoeken. Vrijdag vliegen we weer terug en jullie? Viel me wel zwaar afscheid van de Rockies ben er zo van onder de indruk al dat natuurschoon met als hoogtepunt alle wildlife wat we hebben gespot. Geniet er nog even van!!!

Gr. Elfriede