Ons laatste beer verhaal..

13 juni 2016 - Kelowna, Canada

Wie is er van slag? Dat er geen verslag geschreven was.... Ik gok... Anethaaaa. Na vandaag misschien wel niet meer mijn trouwste volgster. Sorry! Quita heeft vakantie, dus ipv te bloggen lag ik heerlijk met Giel te bubbelen in de Hot tub gisteravond. Moet kunnen toch? Oke ik zal nog even beschrijven wat we gisteren gedaan hebben. We waren natuurlijk nog in Golden. Op 15 min afstand lag het Northern Lights Wolf Centre. We besloten hier toch maar even te gaan kijken. Onderweg zag Giel iets zwarts in de verte langs de weg. Ja hoor, de 12de beer van onze reis was gespot. Een foto maken van deze zwarte beer zat er helaas niet in. Hij was schijnbaar bang, want hij rende gelijk de bosjes in. Dit was denk ik dan ook de laatste beer van onze reis. Wij mogen totaal niet klagen, want wat hebben wij veel wildlife gezien! Helemaal met de grizzly op onze spotlijst. We arriveerde kort hierna bij het wolven centrum. Hier hebben ze in totaal 8 wolven. Nu zou je denken, wat zielig, die arme wolven zijn opgesloten. Maar allereerst, de hokken waar ze in zaten waren heel ruim en van alle wolven gemakken voorzien. Meerdere holletjes en watertjes om eens lekker in af te koelen. Nu blijkt, wolven in het wild worden gemiddeld 4 a 5 jaar oud. De wolven in dit park, ruim 3 tot 4 keer zolang. De oudste wolf in het park was al 17!! Wat is er dan zo zielig dat ze opgesloten zijn? Het was duidelijk dat ze de wolven hier als echte wolven behandelde en niet als een hond! Geen commando's of trucjes dus. Dit vind ik persoonlijk ook wel beter, het blijven ten slotte wilde dieren. Een van de verzorgsters wist veel te vertellen over de wolven. Hoe ze samen in het wild leven. Dat ze altijd in groepen zijn. Maar wel leiders van de groep hebben, de Alpha's. Dit zijn vaak een mannetje en een vrouwtje. Hieronder vallen dan weer de Beta's en als laatste heb je dan ook nog de .... (Oops, vergeten) Deze zijn verantwoordelijk voor het jagen en zoeken naar voedsel. Dit kunnen de opa's en oma's, maar ook de meest luie van allemaal zijn. Indien een van de Alpha's komt te overlijden, dan zal een beta het roer overnemen. Nog een ander weetje; wolven kunnen mensen al van 8km ver horen en zelfs van 2km afstand al ruiken. Dit is toch bizar ver? Ook hier werd weer eens duidelijk gemaakt dat je wildlife nooit mag voeren. Er zijn schijnbaar serieus mensen die vlees neerleggen, alleen maar om zo'n beest in het echt te kunnen zien. Wat dus resulteert dat er onlangs een wolf is doodgeschoten, omdat deze te dicht in de buurt van mensen kwam. Dit was een vrouwtje. De rangers waren tevens bang dat de pups dan zouden denken dat het veilig zou zijn om dichtbij mensen te komen. Terwijl wolven levensgevaarlijke beesten zijn. Sja, hoe dom ben je dan. Er leven in de nationale parken van Britisch Columbia en Alberta, 5 parken dus, maar 75 wolven. Terwijl in Yellowstone (national park in de VS) maar liefst 300 wolven leven. Wat overigens ook te danken is aan de Canadesen. Hoe dit komt schijn je te kunnen zien in de docu "how wolves changes rivers". Dit bewaren we wel voor thuis. Als laatste wat nog wel leuk is om te melden over de wolven. Hoeveel wolvensoorten zouden er bestaan? Juist, een strikvraag. Maar twee! Ondanks dat je wolven in meerdere kleuren hebt, bestaan er dus maar 2 verschillende soorten. De grijze wolf en de rode wolf (een mix tussen een grijze wolf en een coyote) We lieten het wolvencentrum achter ons en reden verder richting Glacier National park. Hier hebben we de "meadows in the sky parkway" gereden. Een weg van 26km, die je tot 1600meter hoogte brengt. Helaas was de weg voor de laatste 6km afgesloten, er zou op het laatste deel nog sneeuw op de weg liggen. We hebben de weg gereden totaan het laatste punt dat mogelijk was. Je had een prachtig uitzicht op het plaatsje Revelstoke. Onze bestemming voor gisteren was Kelowna. Hiermee hebben we iets afgeweken van onze reisplanning. We hebben 1 overnachting in Revelstoke overgeslagen. Het landschap onderweg naar Kelowna veranderde. De hoge bergen maakten plaats voor vele wijngaarden. Kelowna staat dan ook bekend als een echt wijnstreek. Voor de liefhebbers; onder de witte wijnen worden vooral riesling, kerner, witte bourgogne en chardonnay geteeld, onder de rode wijnen pinot noir, merlot en cabernet sauvignon. Vele wijntours werden al onderweg via borden aangegeven. Laten wij nou net geen wijndrinkers zijn. Giel zei al, als het nou bierbrouwerijen zouden zijn geweest....
Tussendoor hebben we nog wel gestopt bij een soort van boederijtje. Met geiten en paarden! Volledig ingericht voor toeristen. Je kon hier de geitjes mais voeren en veel plaatselijke lekkernijen kopen en eten. Even snel een ijsje en wat lekker mee en we reden weer verder. Savonds hebben we weer overheelijk gegeten. Dit keer was het bij de thai. Goddelijk gewoon, maar wat een eten zeg. Voor het eerst liepen we naar buiten met een echte doggy bag!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anetha:
    13 juni 2016
    Wat verwacht je anders! Je hebt m'n hele ochtendritueel door de war geschopt! Maar vooruit ik volg je nog steeds, dat is wat trouwe volgers doen
    Naast beet experts zijn jullie nu ook wolven experts geworden, educatieve vakantie is dit zeg! Complete wild life experts misschien moeten we jullie meenemen op vakantie de volgende keer Geniet nog even van jullie laatste daagjes! Dikke kus
  2. Carin:
    13 juni 2016
    Wat een prachtig verhaal weer..Je hebt de halve dierentuin in het wild gezien....Wat een ervaringen, die je nooit zal vergeten!! Geniet nog ff van jullie laatste dagen en tot gauw.
  3. Quita:
    14 juni 2016
    Gelukkig dat je nog een trouwe volger bent! We kunnen ons zo aanmelden v de vrijwillige rangers! Al moet me engels wel wat bijgespijkerd worden. Waar gaat de trip volgende keer heen? Kan ik me alvast gaan voorbereiden. Xxxx

We hebben een dierRijke vakantie. Binnekort weer bij moeder beer! Tot gauw muttie xxxxx